Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.103
Fulltext available Open Access
Title: Management von technologie-getriebenen Entwicklungsprojekten
Other Titles: Management of
Language: German
Authors: Herstatt, Cornelius 
Lettl, Christopher 
Keywords: Technology Push;Marketing;technology push;project management;marketing
Issue Date: 2000
Part of Series: Working paper // Technologie- und Innovationsmanagement, Technische Universität Hamburg-Harburg = Arbeitspapier 
Volume number: 5
Abstract (german): Die Diskussion „Market Pull“ versus „Technology Push“ hat in der betriebswirtschaftlichen Innovationsforschung bereits eine gewisse Tradition. Die hierzu durchgeführten empirischen Untersuchungen sind insbesondere der Frage nachgegangen, welche der beiden Vorgehensweisen welchen Einfluss auf den späteren Innovationserfolg hat. Wir wollen mit unserem Beitrag diesen Aspekt der Diskussion nicht erneut aufnehmen, sondern gehen davon aus, dass grundsätzlich beide Innovationsansätze, je nach Bedeutung der relevanten Innovationsquelle, angestrebtem Innovationsgrad und den jeweils vorliegenden Charakteristika der betrachteten Industrie, ihre Berechtigung haben. Die Frage, die uns interessiert, ist vielmehr, welche Besonderheiten sich insbesondere bei dem „Technology Push“-Ansatz für das Management der Innovationsprojekte ergeben und welche Implikationen sich hieraus für die Gestaltung des konkreten Projektmanagements ableiten. Hierbei konzentrieren wir uns auf alle marktbezogenen Aktivitäten, insbesondere die Identifikation und Verifikation von Applikationsgebieten für neue Technologien. Nach einer Gegenüberstellung der Charakteristika von „Technology Push“ und „Market Pull“ werden zunächst die marktseitigen Besonderheiten bei technologie-getriebenen Entwicklungsprojekten skizziert. In diesem Zusammenhang werden aktuelle Instrumente und Methoden der qualitativen Marktforschung erläutert und im Hinblick auf ihre Nützlichkeit diskutiert. Darauf aufbauend werden strukturorganisatorische, strategische sowie gestaltungstechnische Aspekte des Managements technologie-getriebener Projekte herausgestellt.
Abstract (english): Discussion of “market pull” versus “technology push” approaches in the field of business innovation research has followed a certain trend. The empirical research undertaken until now has been concerned in particular with the question of how each of these approaches differently influence the subsequent success of the innovation. We do not wish to continue this discussion in our paper, rather we assume that both approaches are justified depending upon the importance of the relevant innovation source, the desired degree of innovation and the respective characteristics of the industry in question. We concern ourselves with the characteristics that result in the “technology push” for the management of innovation projects and what implications can be derived from practical project management organization. In doing so, we concentrate upon all market-related activities, in particular the identification and verification of application areas for new technology. After contrasting the various characteristics of the “technology push” and “market pull” approaches, the market-related characteristics of “technology push” projects are outlined. In this context, current instruments and methods of qualitative market research are introduced and their usefulness discussed. In addition, organizational-structural aspects as well as strategic and operative aspects of “technology push” pro-ject management will be highlighted.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/105
DOI: 10.15480/882.103
Institute: Technologie- und Innovationsmanagement W-7 
Type: ResearchPaper
License: In Copyright In Copyright
Appears in Collections:Publications with fulltext

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Arbeitspapier_5.pdf473,33 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Page view(s)

603
Last Week
3
Last month
9
checked on Sep 28, 2020

Download(s)

426
checked on Sep 28, 2020

Google ScholarTM

Check

Note about this record

Export

Items in TORE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.