Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.1095
Fulltext available Open Access
Publisher version: Library Trends, Volume 61, Issue 2, Fall 2012, pages 286-303 (Johns Hopkins University Press - Project MUSE)
metadata.tuhh.publisher.uri: http://dx.doi.org/10.1353/lib.2012.0041
Title: Wilhelm Ostwald’s Combinatorics as a Link between In-formation and Form
Language: German
Authors: Hapke, Thomas 
Keywords: Informationsgeschichte;Ostwald, Wilhelm;combinatorics;information;research methods;information history
Issue Date: 2013
Source: Copyright © 2013 The Board of Trustees of the University of Illinois. This article first appeared in Library Trends, Volume 61, Issue 2, Fall 2012, pages 286-303.
Abstract (german): Wilhelm Ostwalds Kombinatorik als Bindeglied zwischen In-formation und Form Das kombinatorische Denken des Chemikers und Nobelpreisträgers Wilhelm Ostwald hat seinen Ursprung in seinen Aktivitäten in der Chemie und wurde in seiner Naturphilosophie weiterentwickelt. Ostwald nutzte die Kombinatorik als eine analoge, kreative und interdisziplinäre Form des Denkens in Gebieten wie Wissensorganisation und seiner Farben- und Formenlehre. Seine Arbeiten beeinflussten geringfügig Kunstbewegungen wie den Deutschen Werkbund, die niederländische De Stijl und das Bauhaus. Ostwalds Aktivitäten und seine Nutzung räumlicher Analogien wie Brücke, Netz oder Pyramide können als Stützung für eine Beziehung zwischen Information - oder In-formation bzw. Bildung - und Form angesehen werden.
Abstract (english): The combinatorial thinking of the chemist and Nobel laureate Wilhelm Ostwald grew out of his activities in chemistry and was further developed in his philosophy of nature. Ostwald used combinatorics as an analogous, creative, and interdisciplinary way of thinking in areas like knowledge organization and in his theory of colors and forms. His work marginally influenced art movements like the German Werkbund, the Dutch De Stijl, and the Bauhaus. Ostwald’s activities and his use of spatial analogies such as bridge, net, or pyramid can be viewed as support for a relation between information — or “in-formation,” or Bildung (education, formation) — and form.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1097
DOI: 10.15480/882.1095
Institute: Universitätsbibliothek TUB 
Type: (wissenschaftlicher) Artikel
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