Please use this identifier to cite or link to this item:
https://doi.org/10.15480/882.1216

Title: | Theoretische und experimentelle Untersuchungen an einer trockenen Entschwefelungsanlage für Schiffsabgase | Other Titles: | Theoretical and experimental studies on a dry desulphurisation system for marine exhaust gas | Language: | German | Authors: | Schladör, Christoph | Keywords: | Schwefeloxid, SOx, DeSOx, Abgasreinigung, Abgasentschwefelung, Abgaswäscher, Schiff, Emissionen, Emissionsminderung, Umweltschutz, Grenzwerte, Absorpt;Scrubber, DryEGCS, Exhaust, Cleaning, desulphurisation, desulfurization, ECA, dry, IMO, emission reduction, green shipping, calciumhydroxide, pellets, | Issue Date: | 2015 | Examination Date: | 19-Dec-2013 | Abstract (german): | Das „Dry Exhaust Gas Cleaning System", ein Verfahren zur Entschwefelung von Schiffsabgasen wird untersucht. In dem Verfahren wird ein Granulat aus Calciumhydroxid (Ca(OH)2) genutzt, um die Schwefeloxide im Abgas zu absorbieren. Experimentelle Untersuchungen an einer Versuchsanlage an Bord und einer Prüfstandanlage werden genutzt, um ein kinetisches Modell zu entwickeln. Mit dem Modell, das die chemischen Reaktionen, den Stofftransport und die Gasströmung abbildet, wird die Entschwefelung unter verschiedenen Betriebsbedingungen berechnet. Die Ergebnisse werden verwendet, um die Auslegung von Entschwefelungsanlagen auf Schiffen zu verbessern. |
Abstract (english): | The "Dry Exhaust Gas Cleaning System", a process for the removal of sulphur oxides from ships exhaust gases is examined. The process uses calcium hydroxide pellets (Ca(OH)2) in a fixed bed to absorb SO2 and SO3 molecules. Practical testing was done on an onboard pilot plant and a small test bed. Using the results, a kinetic model describing the chemical reactions, material transport and flow is developed. The model is used to calculate the desulphuring capacities in different conditions. It helps to improve the design of onboard installations of the system. |
URI: | http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1218 | DOI: | 10.15480/882.1216 | Institute: | Energietechnik M-5 | Faculty: | Maschinenbau | Document Type: | Thesis | Thesis Type: | Doctoral Thesis | Advisor: | Rulfs, Horst | Thesis grantor: | Technische Universität Hamburg | License: | http://doku.b.tu-harburg.de/doku/lic_ohne_pod.php |
Appears in Collections: | Publications with fulltext |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertation_Schladoer_Entschwefelung.pdf | 11,25 MB | Adobe PDF | View/Open![]() |
Page view(s)
870
Last Week
1
1
Last month
7
7
checked on Apr 19, 2021
Download(s)
2,444
checked on Apr 19, 2021
Google ScholarTM
Check
Note about this record
Cite this record
Export
Items in TORE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.