Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.1275
Title: Friction-based injection clinching joining (F-ICJ): a new joining method for hybrid lightweight structures
Language: English (United States)
Authors: Bastos Abibe, André 
Keywords: hybrid structures; processing technologies; staking; friction joining; polyetherimide;hybride Strukturen; Fertigungsverfahren; Nieten; Fügen durch Reibung (Reibfügen); Polyetherimid
Issue Date: 2015
Abstract (german): „Friction-based Injection Clinching Joining“ (F-ICJ) ist ein neuartiges Nietverfahren für hybride Leichtbaustrukturen. Die vorliegende Doktorarbeit setzt sich das Verstehen der wissenschaftlichen und technologischen Grundlagen des F-ICJs zum Ziel. Fügemechanismen, prozessbedingte Veränderungen in den gefügten Werkstoffen sowie das quasi-statische mechanische Verhalten von F-ICJ Verbindungen wurden untersucht, und der Einfluss der Prozessparameter auf Mikrostruktur und globale Eigenschaften der Verbindungen festgestellt. Ein „Proof of Concept“ des F-ICJ Prozesses wurde durch Optimierung anhand von Single-Spot-Proben und eine explorative Skalierungsstudie mit Multi-Spot Teilkomponenten durchgeführt.
Abstract (english): Friction-based Injection Clinching Joining (F-ICJ) is a new advanced staking joining technology for lightweight hybrid structures. This PhD work was devised to understand the fundamental scientific and engineering aspects of F-ICJ. The joint formation mechanisms, process-related changes in the joined materials, and quasi-static mechanical behavior were clarified. This knowledge was used to establish relationships between processing conditions, microstructure, and global joint properties. A proof of concept of the F-ICJ process was explored by optimizing the mechanical performance in coupon level, and providing an initial assessment of scaling up to a multi-spot subcomponent.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1278
DOI: 10.15480/882.1275
Institute: Kunststoffe und Verbundwerkstoffe M-11 
Type: Dissertation
Advisor: Amancio, Sergio 
Thesis grantor: Technische Universität Hamburg
Funded by: This work was financially supported by the Helmholtz Association through the Young Investigator Group, ‘‘Advanced Polymer Metal Hybrid Structures’’ (Grant No. VH-NG-626)
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