Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.1375
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Title: Efficient simulation of ship maneuvers in waves
Language: English
Authors: Schoop-Zipfel, Jochen 
Keywords: Maneuvering;Waves;Two-time scale;Unified theory;Impulse response function;Manövrieren;Seegang;Zwei Zeitskalen;vereinheitlichte Theorie;Impulsantwortfunktion
Issue Date: 2017
Examination Date: 15-Jul-2016
Publisher: Schriftenreihe Schiffbau der Technischen Universität Hamburg-Harburg
Part of Series: Schriftenreihe Schiffbau 
Volume number: 700
Abstract (german): Gegenstand der Dissertation ist die Entwicklung und der Vergleich zweier numerischer Modelle zur Simulation der Manövrierbewegungen von Schiffen in Wellen. Das eine Modell basiert auf einem Zwei-Zeitskalen-Ansatz, welches die grundlegenden Bewegungsgleichungen in zwei Gruppen aufteilt – die nicht-frequente Manövrierbewegung und die höherfrequente, welleninduzierte Bewegung. Beide Gruppen werden einzeln gelöst und gewisse Parameter werden ausgetauscht. Das andere Modell beschreibt eine vereinheitlichte Theorie. Es basiert auf der Impulsantwortfunktion in welcher die Retardationsfunktionen für den gesamten Bereich an Bewegungsfrequenzen gebildet und während der Zeitsimulation über die Zeit integriert werden. Eine Validierung mit experimentellen Daten aus der Literatur wird für beide Methoden durchgeführt.
Abstract (english): This thesis reports on the development and the subsequent comparison of two numerical models to simulate the maneuvering motion of ships in waves. A two-time scale model is introduced that divides the basic motion equations into two groups - the zero-frequency maneuvering motion and the high-frequency wave-induced motion. Each group is solved separately and certain parameters are exchanged. Additionally, a unified theory is presented. It is based on the impulse-response function, in which the retardation functions are built up for the entire motion frequency range and integrated during the time simulation over the elapsed time. A validation with experimental data from the literature is conducted with both methods.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1378
DOI: 10.15480/882.1375
ISBN: 978-3-89220-700-9
Institute: Fluiddynamik und Schiffstheorie M-8 
Type: Dissertation
Advisor: Abdel-Maksoud, Moustafa  
Referee: Krüger, Stefan 
License: In Copyright In Copyright
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