Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.1393
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHuber, Norbertde
dc.contributor.authorLu, Jin-
dc.date.accessioned2017-07-13T09:29:12Z-
dc.date.available2017-07-13T09:29:12Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1396-
dc.description.abstractFatigue of airframe structures is a critical concern for the safety of aircraft. Serious accidents due to the accumulation of fatigue damages in airframes are by no means rare cases in history. Nowadays to ensure the structural integrity of the aircraft periodic inspections are performed on the airframe structure to detect and repair fatigue cracks timely. The prescribed inspection frequency is determined by the speed of fatigue crack growth from an initial detectable length to a maximum allowable length. Therefore, there is a constant driving force in the aerospace industry to improve the fatigue crack resistance of airframe structures by different techniques to reduce the inspection frequency and thus the maintenance cost yet without any compromise on the safety issue. Crenellation is such a promising fatigue crack retardation concept developed in recent years, in which the thickness of the fuselage skin is systematically varied ...en
dc.description.abstractDie Materialermüdung einer Flugzeugzelle ist ein kritischer Bereich für die Sicherheit eines Flugzeugs. Schwere Unfälle aufgrund von akkumulierten Schäden, die auf Materialermüdung zurückzuführen sind, stellen keineswegs Einzelfälle in der Geschichte dar. Heutzutage werden zur Gewährleistung der strukturellen Integrität des Flugzeugs periodisch Inspektionen der Flugzeugzelle durchgeführt, so dass Ermüdungsrisse rechtzeitig gefunden und repariert werden können. Die angegebenen Inspektionsintervalle richten sich nach der Wachstumsgeschwindigkeit der Ermüdungsrisse, und zwar von einer anfänglich erkennbaren Länge bis hin zu einer maximal zulässigen Länge. Daher besteht in der Luftfahrtindustrie ein beständiges Bestreben, die Widerstandsfähigkeit gegen Ermüdungsrisse in Flugzeugzellen zu verbessern, und mittels verschiedener Techniken die Inspektionshäufigkeit zur reduzieren, was wiederum die Wartungskosten verringert, ohne dass dabei Kompromisse zulasten der Flugsicherheit eingegangen werden müssen. Krenelierung ist ein derart vielversprechendes Konzept zur Verlangsamung der Rissbildung, das in den letzten Jahren entwickelt wurde. Hierbei wird die Dicke der Rumpfhaut systematisch variiert, ...de
dc.language.isoende
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.subjectFatigue life improvementde
dc.subjectFuselage skinde
dc.subjectInfluence of material texturede
dc.subjectGeometrical optimizationde
dc.subjectGenetic algorithmde
dc.subjectResidual stressde
dc.subject.ddc620: Ingenieurwissenschaftende
dc.titleOptimized crenellation designs for fatigue life improvement of metallic airframe structuresde
dc.typeThesisde
dcterms.dateAccepted2017-05-24-
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:830-88216308-
dc.identifier.doi10.15480/882.1393-
dc.type.thesisdoctoralThesisde
dc.type.dinidoctoralThesis-
dc.subject.ddccode620-
dcterms.DCMITypeText-
tuhh.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:830-88216308de
tuhh.oai.showtrue-
dc.identifier.hdl11420/1396-
tuhh.abstract.germanDie Materialermüdung einer Flugzeugzelle ist ein kritischer Bereich für die Sicherheit eines Flugzeugs. Schwere Unfälle aufgrund von akkumulierten Schäden, die auf Materialermüdung zurückzuführen sind, stellen keineswegs Einzelfälle in der Geschichte dar. Heutzutage werden zur Gewährleistung der strukturellen Integrität des Flugzeugs periodisch Inspektionen der Flugzeugzelle durchgeführt, so dass Ermüdungsrisse rechtzeitig gefunden und repariert werden können. Die angegebenen Inspektionsintervalle richten sich nach der Wachstumsgeschwindigkeit der Ermüdungsrisse, und zwar von einer anfänglich erkennbaren Länge bis hin zu einer maximal zulässigen Länge. Daher besteht in der Luftfahrtindustrie ein beständiges Bestreben, die Widerstandsfähigkeit gegen Ermüdungsrisse in Flugzeugzellen zu verbessern, und mittels verschiedener Techniken die Inspektionshäufigkeit zur reduzieren, was wiederum die Wartungskosten verringert, ohne dass dabei Kompromisse zulasten der Flugsicherheit eingegangen werden müssen. Krenelierung ist ein derart vielversprechendes Konzept zur Verlangsamung der Rissbildung, das in den letzten Jahren entwickelt wurde. Hierbei wird die Dicke der Rumpfhaut systematisch variiert, ...de
tuhh.abstract.englishFatigue of airframe structures is a critical concern for the safety of aircraft. Serious accidents due to the accumulation of fatigue damages in airframes are by no means rare cases in history. Nowadays to ensure the structural integrity of the aircraft periodic inspections are performed on the airframe structure to detect and repair fatigue cracks timely. The prescribed inspection frequency is determined by the speed of fatigue crack growth from an initial detectable length to a maximum allowable length. Therefore, there is a constant driving force in the aerospace industry to improve the fatigue crack resistance of airframe structures by different techniques to reduce the inspection frequency and thus the maintenance cost yet without any compromise on the safety issue. Crenellation is such a promising fatigue crack retardation concept developed in recent years, in which the thickness of the fuselage skin is systematically varied ...de
tuhh.publication.instituteWerkstoffphysik und -technologie M-22de
tuhh.identifier.doi10.15480/882.1393-
tuhh.type.opusDissertationde
tuhh.institute.germanWerkstoffphysik und -technologie M-22de
tuhh.gvk.hasppnfalse-
tuhh.contributor.refereeHorst, Peter-
tuhh.hasurnfalse-
openaire.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessde
dc.type.driverdoctoralThesis-
thesis.grantor.universityOrInstitutionTechnische Universität Hamburg-Harburgde
thesis.grantor.placeHamburgde
dc.type.casraiDissertationen
item.fulltextWith Fulltext-
item.creatorOrcidLu, Jin-
item.creatorGNDLu, Jin-
item.grantfulltextopen-
item.advisorGNDHuber, Norbert-
Appears in Collections:Publications (tub.dok)
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertation_Jin Lu.pdf8,98 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record

Page view(s)

143
Last Week
3
Last month
0
checked on Apr 21, 2019

Download(s)

183
checked on Apr 21, 2019

Google ScholarTM

Check

Export

Items in TORE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.