Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.3229
Title: Assessing the effectiveness of research-based active learning materials for introductory engineering mechanics
Language: English
Authors: Direnga, Julie 
Keywords: Tutorials; Conceptual understanding; Pre- and post-testing; Learning gain; Instrument validation
Issue Date: 2021
Examination Date: 23-Oct-2020
Source: Technische Universität Hamburg (2021)
Abstract (german): 
Ingenieure, die an deutschen Hochschulen ausgebildet werden, sollen dazu in der Lage sein, ihr erworbenes Wissen in unbekannten Situationen sinnvoll anzuwenden. Dazu ist ein solides Verständnis der Kernkonzepte einer Disziplin notwendig. Diese Dissertation widmet sich der Wirksamkeitsmessung von forschungsbasierten Lernmaterialien zur Förderung von konzeptionellem Verständnis in den Grundlagen der Technischen Mechanik in drei Teilen: Sie untersucht Concept Inventories als Messinstrumente im deutschen Hochschulkontext, diskutiert etablierte und alternative Analysemethoden der damit gewonnenen Daten und demonstriert die Wirksamkeit von Tutorials zur Technischen Mechanik.
Abstract (english): 
Engineers who are educated in the German higher education system are expected to be able to apply their knowledge successfully in yet unknown situations; an ability for which functional understanding of the core concepts of a discipline is required. This dissertation discusses how to assess the effectiveness of research-based active learning materials to foster conceptual understanding in introductory engineering mechanics in three parts: It examines Concept Inventories as measurement instruments, discusses established and alternative analysis methods for the data gathered with these instruments, and demonstrates the effectiveness of Tutorials for Engineering Mechanics.
URI: http://hdl.handle.net/11420/8368
DOI: 10.15480/882.3229
Institute: Abteilung für Fachdidaktik der Ingenieurwissenschaften Z-1 
Zentrum für Lehre und Lernen ZLL 
Document Type: Thesis
Thesis Type: Doctoral Thesis
Advisor: Kautz, Christian 
Referee: Baumgart, Andreas 
Brown, Shane 
Project: LearnING - Ingenieurbildung für die Anforderungen der Gesellschaft im 21. Jahrhundert 
Entwicklung, Einsatz und Auswertung von Lernstandsmessungen in der Mechanik und Regelungstechnik. 
More Funding information: This work was supported in part by the LearnING project between 03/2014 and 09/2016
License: CC BY 4.0 (Attribution) CC BY 4.0 (Attribution)
Part of Series: Hamburg Advances in Science and Engineering Education Research 
Volume number: 2
Is supplemented by: 10.15480/336.3504
Appears in Collections:Publications with fulltext

Show full item record

Page view(s)

274
Last Week
0
Last month
11
checked on Nov 28, 2022

Download(s)

222
checked on Nov 28, 2022

Google ScholarTM

Check

Note about this record

Cite this record

Export

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons