Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.3570
Title: Numerische Untersuchung des Manövrierverhaltens von Schiffen während des Stoppmanövers
Language: German
Authors: Neitzel-Petersen, Jan Clemens  
Issue Date: 2021
Examination Date: 7-May-2021
Source: Technische Universität Hamburg (2021)
Abstract (german): 
Im Rahmen dieser Arbeit wird das Manövrierverhalten von Schiffen während des Stoppvorgangs untersucht und ein Verfahren entwickelt, mit welchem das Aufstoppen eines Schiffs mit einem Koeffizientenmodell unter Berücksichtigung der sich während des Manövers reduzierenden Schiffsgeschwindigkeit numerisch berechnet werden kann. Die Manövrierkoeffizienten werden mithilfe einer RANS-Methode bestimmt, mit der auch die Propeller-Rumpf-Interaktion analysiert und durch geeignete Koeffizienten abgebildet wird. Anhand geführter Stoppversuche im Schlepptank wird die Methode validiert.
Abstract (english): 
This thesis focuses on the stopping behavior of ships and presents a coefficient-based approach to numerically simulate the stopping maneuver by taking into account the change of the ship speed. The maneuvering coefficients are derived from numerical calculations with a RANS method including the interaction of propeller slip stream and ship at off-design conditions. The variation of thrust deduction is covered by appropriate maneuvering coefficients and a comparison to model tests of stopping maneuvers with limited degrees of freedom allows a validation of the simulation tool.
URI: http://hdl.handle.net/11420/9634
DOI: 10.15480/882.3570
Institute: Fluiddynamik und Schiffstheorie M-8 
Document Type: Thesis
Thesis Type: Doctoral Thesis
Advisor: Abdel-Maksoud, Moustafa  
Referee: Krüger, Stefan 
License: CC BY 4.0 (Attribution) CC BY 4.0 (Attribution)
Appears in Collections:Publications with fulltext

Show full item record

Page view(s)

85
Last Week
3
Last month
15
checked on Sep 27, 2021

Download(s)

39
checked on Sep 27, 2021

Google ScholarTM

Check

Note about this record

Cite this record

Export

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons