Lüthje, ChristianChristianLüthje133329526Lüdtke, Jan-PaulJan-PaulLüdtke2015-06-162015-06-162015http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1246Fokus dieser Arbeit ist es ein tiefergehendes Verständnis über den Einfluss von kognitiven Verzerrungen auf die Innovationsbewertung mit Informationsmärkten zu schaffen. Hierfür wird der Einfluss von Selbstüberschätzung auf die Innovationsbewertung mit Informationsmärkten in zwei Experimenten empirisch untersucht. Im ersten Experiment wird der Einfluss von Selbstüberschätzung auf individuelles Verhalten in Informationsmärkten zur Innovationsbewertung analysiert. Im zweiten Experiment wird der Einfluss von Selbstüberschätzung auf die Prognosegüte von Informationsmärkten bei der Bewertung von Innovationen untersucht.The focus of this work is to create a more thorough understanding about the impact of judgmental biases on the evaluation of innovation via information markets. We empirically study the impact of overconfidence on the evaluation of innovation via information markets in two experiments. The first experiment investigates the impact of overconfidence on individual behavior in the context of information markets. The second experiment investigates the impact of overconfidence on the prediction quality of information markets and their participants.enhttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/Innovation ManagementJudgmental BiasesInformation MarketsInnovation EvaluationNew Product DevelopmentWirtschaftJudgmental biases in the evaluation of innovations: experiments with information marketsDoctoral Thesisurn:nbn:de:gbv:830-8821280310.15480/882.124311420/124610.15480/882.1243Franke, NikolausNikolausFrankePhD Thesis