Düster, AlexanderAlexanderDüster11602580740000-0002-2162-3675Woitzik, ChristianChristianWoitzik2021-11-022021-11-022021Technische Universität Hamburg (2021)http://hdl.handle.net/11420/10594Die Kollisionssicherheit von Schiffen ist ein wichtiger Faktor im weltweiten Schiffsverkehr und unterliegt ständigen Verbesserungen. Dazu wird in dieser Arbeit das Verfüllen des Leerraumes von Doppelhüllenstrukturen mit Granulaten betrachtet. Die Eignung verschiedener Granulate wird untersucht und deren Materialparameter bestimmt, sowohl als Einzelpartikel als auch als Schüttgut. Anschließend wird mittels Experimenten an einer vereinfachten Seitenhüllenstruktur die numerische Eignung verschiedener Materialmodelle betrachtet, sowie abschließend das Entwicklungspotential für die Schifffahrtsindustrie anhand der Simulation einer realen Struktur aufgezeigt.In the maritime sector, the collision safety is an essential aspect of ship operation. Aiming at further improvements, the filling of the cavity in a double hull structure with granular material is investigated in this thesis. In order to do so, the potential of different granules is determined experimentally, along with the description of their material parameters as particles and as a bulk material, respectively. Furthermore, a simplified side hull structure is designed for experimental testing, followed by a numerical study of different material models for the granules. This leads to the simulation of a realistic collision scenario, showing the potential in the maritime industry.enhttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/Collision safetyDouble hull structureMaritime applicationsCrash absorberCollision testGranulesExpanded glass materialExperimental testingFinite element methodTechnikIngenieurwissenschaftenExperimental testing and numerical simulation of granules as crash absorber for double hull structuresDoctoral Thesis10.15480/882.384310.51202/978318635618510.15480/882.3843Wriggers, PeterPeterWriggersPhD Thesis