Abdel-Maksoud, MoustafaMoustafaAbdel-Maksoud1407799220000-0002-2323-1018Gaschler, MariaMariaGaschler2017-07-052017-07-052017http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1394Es wird ein reibungsfreies Randelement-Verfahren zur Simulation der stationären und instationären partiellen Schichtkavitation an Schiffspropellern entwickelt. Das numerische Verfahren wird anhand mehrerer Testfälle validiert und auf die Berechnung von hydrodynamischen Belastungen angewendet, die infolge einer kavitierenden Propellerströmung auf umliegende Strukturen im Hafenbereich induziert werden.A three-dimensional inviscid boundary element method for the simulation of steady and unsteady partial sheet cavitation on marine propellers is developed. The numerical method is validated in several test cases and applied to the calculation of hydrodynamic loads generated by the flow field around and behind a cavitating propeller on the surrounding structures in the port area.enhttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/Panel methodsSheet cavitationPropeller flowsPotential flow theoryIngenieurwissenschaftenNumerical modelling and simulation of cavitating marine propeller flowsDoctoral Thesisurn:nbn:de:gbv:830-8821616510.15480/882.139111420/139410.15480/882.1391Krüger, StefanStefanKrügerPhD Thesis