Krüger, StefanStefanKrüger140779663Vorhölter, HendrikHendrikVorhölter2011-05-022011-05-022011657004464http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1002Mit Hilfe von RANSE-CFD-Verfahren wurde der Nachstrom am drehenden und driftenden Schiff berechnet und ausgewertet. Durch Propellerberechungen im effektiven Nachstrom wurde die effektive Nachstromziffer bestimmt. Die Ergebnisse der Berechnungen wurden zur Verbesserung einer Manövriersimulation eingesetzt und mit Hilfe von Messungen von Modellen und Schiffen validiert.The topic of this Ph.D. thesis is the analysis of the wake and the effectiveness of the propeller of manoeuvring ships. The wake of drifting and yawing ships was determined with the help of RANS-CFD-methods. By analysing the propeller in the effective wake the dependency of the effectiveness from manoeuvring states was identified. With this dependency a manoeuvring simulation was enhanced. Results were validated with model and full scale measurements.dehttp://doku.b.tu-harburg.de/doku/lic_ohne_pod.phpSchiffsentwurfManövrierenNachstromshipdesignmanoeuverwakecfdNumerische Analyse des Nachstroms und Propellereffektivität am manövrierenden SchiffNumerical analysis of the wake and the effectiveness of the propeller of manoeuvring shipsDoctoral Thesisurn:nbn:de:gbv:830-tubdok-1094210.15480/882.1000Numerische StrömungssimulationPropeller11420/100210.15480/882.1000930768406Other