Kautz, ChristianChristianKautz1328207140000-0001-9665-8162Direnga, JulieJulieDirenga2021-05-102021-05-102021Technische Universität Hamburg (2021)http://hdl.handle.net/11420/8368Ingenieure, die an deutschen Hochschulen ausgebildet werden, sollen dazu in der Lage sein, ihr erworbenes Wissen in unbekannten Situationen sinnvoll anzuwenden. Dazu ist ein solides Verständnis der Kernkonzepte einer Disziplin notwendig. Diese Dissertation widmet sich der Wirksamkeitsmessung von forschungsbasierten Lernmaterialien zur Förderung von konzeptionellem Verständnis in den Grundlagen der Technischen Mechanik in drei Teilen: Sie untersucht Concept Inventories als Messinstrumente im deutschen Hochschulkontext, diskutiert etablierte und alternative Analysemethoden der damit gewonnenen Daten und demonstriert die Wirksamkeit von Tutorials zur Technischen Mechanik.Engineers who are educated in the German higher education system are expected to be able to apply their knowledge successfully in yet unknown situations; an ability for which functional understanding of the core concepts of a discipline is required. This dissertation discusses how to assess the effectiveness of research-based active learning materials to foster conceptual understanding in introductory engineering mechanics in three parts: It examines Concept Inventories as measurement instruments, discusses established and alternative analysis methods for the data gathered with these instruments, and demonstrates the effectiveness of Tutorials for Engineering Mechanics.enhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/TutorialsConceptual understandingPre- and post-testingLearning gainInstrument validationIngenieurwissenschaftenAssessing the effectiveness of research-based active learning materials for introductory engineering mechanicsDoctoral Thesis10.15480/882.322910.15480/882.3229Baumgart, AndreasAndreasBaumgartBrown, ShaneShaneBrown10.15480/336.3504Other