Aberle, ChristophChristophAberle2020-04-012020-04-012020-03-30KN - Journal of cartography and geographic information 70 (2020), 1, 25-33http://hdl.handle.net/11420/5569Urbanes Ridepooling ist Teil des Versuchs, Mobility as a Service in Hamburg zu etablieren. Es bietet die Möglichkeit, klassischen öffentlichen Nahverkehr flexibel zu ergänzen. Christoph Aberles Beitrag stellt die potenzielle Nutzbarkeit des Ridepoolings für Menschen in Einkommensarmut in den Mittelpunkt. Anhand einer GIS-basierten Methode werden vier Angebote (ioki, CleverShuttle, MOIA, mytaxi match bzw. FREE NOW) hinsichtlich sozio-demografischer Merkmale der Population untersucht, die potenziell bedient wird. Bis auf einen Ausnahmefall – ioki am westlichen Stadtrand – bedienen die Anbieter zentrale Gebiete, in denen weniger Menschen arm sind, weniger Menschen alt sind und die dichter besiedelt sind als der Hamburger Durchschnitt. Diese Gebiete bieten mutmaßlich bessere Voraussetzungen für einen wirtschaftlichen Betrieb als iokis Bedienungsgebiet. Im Gegensatz dazu operiert ioki in einem Gebiet, das aus Betriebssicht nicht optimal ist – schafft damit allerdings einen konkreten Nutzen auch für Menschen in Armut.The emergence of Mobility as a Service (MaaS) holds the potential to satisfy passengers’ needs more flexibly than conventional public transport, while being more affordable than traditional taxi services. This paper examines the potential benefits of ride-pooling schemes for low-income urbanites. Using a GIS-based method, I examine four schemes in Hamburg regarding their coverage of public welfare recipients. Three out of four schemes have potentially serve a population with a lower share of public welfare recipients compared to the Hamburg average. Furthermore, the populations in their service areas have a lower share of elderly people. One scheme stands out regarding both welfare recipient share and elderly resident share. Due to municipal requirement, its fare is much lower than the other schemes’ fares. From a low-income population’s perspective, only this scheme holds the potential to enable the urban poor to partake in MaaS.en2524-4965KN - Journal of cartography and geographic information202012533Springer International Publishinghttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Mobility as a ServiceArmutDigitalisierungRäumliche AnalyseHamburgTransport planningÖPNVNahverkehrPovertyDigitalisationSpatial AnalysisGISPublic TransportSozialwissenschaften, SoziologieHandel, Kommunikation, VerkehrWho benefits from Mobility as a Service? : A GIS‑based investigation of the population served by four ride‑pooling schemes in Hamburg, GermanyJournal Article10.15480/882.273010.1007/s42489-020-00041-410.15480/882.273010.15480/336.2396.2Deutsche Gesellschaft für Kartographie, DGfKJournal Article