Ehlers, SörenSörenEhlers1209507048Ulbertus, AlbertAlbertUlbertus2024-05-102024-05-102024Technische Universität Hamburg 2024978-3-89220-730-6https://hdl.handle.net/11420/47444Within this work a simulation-based approach using fluid-structure interaction (FSI) for the assessment of sideways launching of ships based on an Arbitrary-Lagrangian-Eulerian (ALE) approach is proposed. The results of the ALE approach are compared to common approaches (use of rules / regulations, analytical formulations, model tests and simulations without FSI). Based on the ALE approach two different load mechanism acting upon a ship can be observed: the impact with the water surface and the deceleration of the hull structure. The second load mechanism could only be observed based on the proposed ALE approach. In addition, the influence of different parameters of a sideways launching process is investigated.In dieser Arbeit wird ein simulationsbasierter Ansatz unter Verwendung von Fluid-Struktur-Interaktion (FSI) zur Beurteilung von Querstapelläufen von Schiffen auf Basis einer Arbitrary-Lagrangian-Eulerian (ALE) Methode vorgestellt. Die Ergebnisse der ALE Methode werden mit konventionellen Ansätzen verglichen (Vorschriften, analytische Formulierungen, Modellversuche und Simulationen ohne FSI). Mittels ALE Methode können zwei Belastungsmodi des Schiffes beobachtet werden: der Aufprall mit der Wasseroberfläche und das Abbremsen der Schiffsstruktur. Der zweite Belastungsmodi konnte nur mittels ALE Methode erfasst werden. Zudem wird der Einfluss verschiedener Parameter eines Querstapellaufs untersucht.enhttp://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/Sideways launchingSide launchingSlammingFinite element methodFluid-structure interactionArbitrary-Lagrangian-Eulerian approachSimulation-based ship designTechnology::620: EngineeringSideways launching of ships using fluid-structure interactionDoctoral Thesis10.15480/882.9564https://www.tuhh.de/vss/verlag10.15480/882.9564Abdel-Maksoud, MoustafaMoustafaAbdel-MaksoudOther