Werner, HerbertHerbertWerner10270722910000-0003-3456-5539Kaiser, GerdGerdKaiser2015-03-252015-03-252015-03-20http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1230Ziel der Arbeit war die Entwicklung einer Antriebsmomenten-Verteilungsstrategie für ein elektrisches Fahrzeug. Ein Prototyp wird mit zwei elektrischen Maschinen an der Vorderachse angetrieben. Die Antriebsmomenten-Verteilung besteht aus einem linearen, parameterveränderlichen (LPV) Fahrdynamik-Regler und einem Motormoment- und Radschlupf-Begrenzer. Das Regelkonzept wurde auf einem Mikrocontroller integriert, welcher für den automobilen Einsatz qualifiziert ist. Im Rahmen des europäischen Projekts eFuture wurden mehrere Testfahrten durchgeführt, die die Vorteile der vorgeschlagenen Regelstrategie gegenüber einer Gleichverteilung des Antriebsmoments zeigen.In this thesis, a torque vectoring control strategy is proposed for the propulsion of an electric vehicle with two independent electric machines at the front wheels. The proposed control scheme comprises a linear parameter-varying (LPV) controller and a motor torque and wheel slip limiter which deals with drivetrain saturations and wheel slip limitations. This control strategy was implemented on a microcontroller in a test car. As part of the European project eFuture, test drives were carried out and measurements were performed in several test manoeuvres, which demonstrate the benefits of the proposed method as compared with equal torque distribution.enhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/LPV systemsTorque VectoringActive Yaw ControlVehicle DynamicsLinear Parameter-VaryingIngenieurwissenschaftenTorque Vectoring - Linear Parameter-Varying Control for an Electric VehicleDoctoral Thesisurn:nbn:de:gbv:830-8821242410.15480/882.122811420/123010.15480/882.1228Ivanov, ValentinValentinIvanov930768984PhD Thesis