Kaltschmitt, MartinMartinKaltschmitt1153997040000-0002-9106-6499Bube, StefanStefanBube2025-12-122025-12-122025Technische Universität Hamburg (2025)https://hdl.handle.net/11420/59267The work investigates the efficient utilization of electrical power for the production of sustainable, carbon-based fuels, with a particular focus on kerosene-type aviation fuels. The analysis includes carbon and energy efficiencies as well as production costs for hybrid and purely power-based process concepts using steady-state process simulations. The results enable the comparison of various concepts for power-based fuel production and identify key techno-economic factors.Die Arbeit untersucht die effiziente Nutzung elektrischer Energie zur Herstellung nachhaltiger, kohlenstoffhaltiger Kraftstoffe mit besonderem Fokus auf kerosinartige Flugkraftstoffe. Analysiert werden die Kohlenstoff- und Energieeffizienzen sowie die Produktionskosten für hybride und rein strombasierte Produktionskonzepte mit Hilfe stationärer Prozesssimulationen. Die Ergebnisse ermöglichen den Vergleich der Produktionskonzepte und identifizieren zentrale techno-ökonomische Einflussfaktoren.enhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/SAFTEAPower-to-LiquidMethanol-to-JetFischer-TropschKeroseneTechnology::660: Chemistry; Chemical EngineeringTechnology::621: Applied Physics::621.3: Electrical Engineering, Electronic EngineeringSocial Sciences::333: Economics of Land and EnergyProduction of sustainable aviation fuels - A techno-economic analysis of power-based conceptsDoctoral Thesishttps://doi.org/10.15480/882.1625810.15480/882.16258Breyer, ChristianChristianBreyerOther