Estorff, Otto vonOtto vonEstorff14077940XHoppen, HannahHannahHoppen2025-12-082025-12-082025Technische Universität Hamburg (2025)https://hdl.handle.net/11420/59008This work presents a novel resonator type combining a Helmholtz resonator and a cantilever to achieve two resonance frequencies. An analytical model for the Helmholtz resonator with integrated cantilever is developed in this thesis. This model allows accurate determination of the acoustic behavior of the resonator. When the resonator is integrated into an aircraft-like double wall the sound transmission loss is improved broadband in the low-frequency region.Diese Arbeit stellt einen neuartigen Resonator mit zwei Resonanzfrequenzen vor, der einen Helmholtz-Resonator mit einem Biegebalken kombiniert. In dieser Dissertation wird ein analytisches Modell für den Helmholtz-Resonator mit integriertem Biegebalken hergeleitet, welches eine präzise Bestimmung des akustischen Verhaltens des Resonators ermöglicht. Wird der Resonator in eine flugzeugähnliche Doppelwand integriert, verbessert sich das Schalldämmmaß breitbandig im tiefen Frequenzbereich.enhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/acousticsHelmholtz resonatormechanical absorberlow-frequency noise controlabsorptiontransmission lossNatural Sciences and Mathematics::530: PhysicsTechnology::629: Other Branches::629.1: AviationHelmholtz resonators with integrated vibrating cantilevers for low-frequency noise control in aircraft sidewallsDoctoral Thesishttps://doi.org/10.15480/882.16226https://doi.org/10.15480/882.1622610.15480/882.16226Gleine, WolfgangWolfgangGleineOther