Drews, JohannesJohannesDrewsMichele, JanineJanineMichele2023-07-052023-07-052023-04-26Journal of Technical Education: 25-26 (2023)https://hdl.handle.net/11420/15479The COVID-19 pandemic has had an impact on university teaching since the summer semester ter 2020 led to an (initially reactionary) surge in digitization, which changed infrastructural conditions as well as new conceptual ones developed application formats. To the potential of this changed Framework conditions for the requirements of the courses of study of the teaching to adapt vocational schools (LbS), a parallel special evaluation tion for the analysis of digitally supported teaching at Leibniz Universität Hannover carried out. On this basis, it became clear that an exclusive on- line teaching, the students mainly due to a lack of socially-cooperative ects and technical barriers poses major challenges. Since it is at the LbS students with a tech-savvy but highly heterogeneous gene group (e.g. with regard to professional biographical background, age or care obligation), the goal lay in the addressee: internally construction of sustainable and digitized study structures that enable planning and individualization of the course of studies. So became hyb- ride course structures that are based on an existing learning platform form and the underlying blended learning approach. Based on constructivist teaching-learning approaches, these were achieved through the combination of synchronous and asynchronous learning phases in a didactic three-step padded. Digital result backup and examination formats, such as e.g. B. cross-institutional portfolios were included for this purpose. So could an application-related transferability together with an overarching be made possible for the evaluation of further courses. About the Structural expansion also allowed a systematic interlocking of all six vocational disciplines with the professionalization area of vocational and business education (BWP). On content-curricular and study structure level, synergies can be used that allow for more flexibility tion through hybridization and the adoption of best-practice formats possible. The needs of the target group, such as a location and time independent dependent division of learning time, can be tailored with teaching-learning methods associated with long-term academic success to contribute to increasing the attractiveness of studying and the shortage of teachers in the to counteract vocational teaching. With the present contribution a practical example will be used to show how hybrid courses can be used Event and seminar structures distinguish the heterogeneous groups of students the various professional disciplines within the professionalization be flexibly considered and at the same time individually promoted can. In addition, it should be highlighted which challenges arise (e.g. on a technical level) for the flexibility of the study structures let ren.Die COVID-19-Pandemie hat in der universitären Lehre seit dem Sommersemester 2020 zu einem (zunächst reaktionären) Digitalisierungsschub geführt, wodurch sich infrastrukturelle Bedingungen geändert sowie neue konzeptionelle Anwendungsformate entwickelt haben. Um das Potenzial dieser veränderten Rahmenbedingungen an Anforderungen der Studiengänge des Lehramts an berufsbildenden Schulen (LbS) zu adaptieren, wurde eine parallele Sonderevaluation zur Analyse digital-gestützter Lehre an der Leibniz Universität Hannover durchgeführt. Auf dieser Basis verdeutlichte sich, dass eine ausschließliche Online-Lehre die Studierenden vor allem aufgrund fehlender sozial-kooperativer Aspekte und Technikbarrieren vor große Herausforderungen stellt. Da es sich bei den LbS-Studierenden außerdem um eine technikaffine aber hochgradig heterogene Gruppe (z. B. hinsichtlich berufsbiographischem Hintergrund, Alter oder Care-Verpflichtung) handelt, lag das Ziel in der adressat:innengerechten Konstruktion nachhaltiger und digitalisierter Studienstrukturen, die eine Flexibilisierung und Individualisierung des Studienverlaufs ermöglichen. So wurden hybride Lehrveranstaltungsstrukturen angelegt, die auf einer bestehende Lernplattform und dem dahinterstehenden Blended Learning Ansatz aufbauen. Basierend auf konstruktivistischen Lehr-Lernansätzen wurden diese durch die Kombination aus synchronen und asynchronen Lernphasen in einem didaktischen Dreischritt unterfüttert. Digitale Ergebnissicherungs- und Prüfungsformate, wie z. B. lehrveranstaltungsübergreifende Portfolios, wurden zu diesem Zweck eingebunden. So konnte eine anwendungsbezogene Übertragbarkeit mitsamt einer übergreifenden Evaluation auf weitere Lehrveranstaltungen ermöglicht werden. Über die strukturelle Erweiterung konnte zudem eine systematische Verzahnung aller sechs beruflichen Fachrichtungen mit dem Professionalisierungsbereich der Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP) erfolgen. Auf inhaltlich-curricularer und studienstruktureller Ebene lassen sich so Synergien nutzen, die eine Flexibilisierung durch Hybridisierung und die Übernahme von Best-Practice-Formaten ermöglichen. Die Bedarfe der Zielgruppe, wie beispielsweise eine orts- und zeitunabhängige Einteilung der Lernzeit, können mit zugeschnittenen Lehr-Lernmethoden in Verbindung gebracht werden, um zu einem langfristigen Studienerfolg beizutragen, die Studienattraktivität zu steigern und dem Lehrkräftemangel im berufsbildenden Lehramt entgegenzuwirken. Mit dem vorliegenden Beitrag soll anhand eines Praxisbeispiels aufgezeigt werden, wie mit Hilfe hybrider Lehrveranstaltungs- und Seminarstrukturen die heterogenen Studierendengruppen aus den verschiedenen beruflichen Fachrichtungen innerhalb des Professionalisierungsbereichs flexibel berücksichtigt und gleichzeitig individuell gefördert werden können. Zudem soll beleuchtet werden, welche Herausforderungen sich (z. B. auf technischer Ebene) für die Flexibilität der Studienstrukturen identifizieren lassen.de2198-0306Journal of technical education20232526Universität Stuttgarthttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/InklusionHeterogenitätEducationPraxisbericht: Hybridisierung und Diversitätsorientierung von Lehrveranstaltungsstrukturen im berufsbildenden LehramtConference Paper not in Proceedings10.15480/882.520910.48513/joted.v11i2.26710.15480/882.5209Zinn, BerndBerndZinnTenberg, RalfRalfTenbergPittich, DanielDanielPittichConference Paper