TUHH Open Research
Help
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  • English
  • Deutsch
  • Communities & Collections
  • Publications
  • Research Data
  • People
  • Institutions
  • Projects
  • Statistics
  1. Home
  2. TUHH
  3. Publications
  4. Didaktische Qualifizierung zum Forschenden Lernen als akademische Personalentwicklung : Fallbeispiel einer Technischen Universität und Implikationen für die Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchs
 
Options

Didaktische Qualifizierung zum Forschenden Lernen als akademische Personalentwicklung : Fallbeispiel einer Technischen Universität und Implikationen für die Förderung des wissenschaftlichen Nachwuchs

Citation Link: https://doi.org/10.15480/882.2425
Publikationstyp
Conference Poster not in Proceedings
Date Issued
2016-09-21
Sprache
German
Author(s)
Vosgerau, Klaus  
Bulmann, Ulrike  
Braun, Sara  
Institut
Zentrum für Lehre und Lernen (ZLL)  
TORE-DOI
10.15480/882.2425
TORE-URI
http://hdl.handle.net/11420/3521
Contribution to Conference
Gelingende Lehre: erkennen, entwickeln, etablieren (DGHD-Jahrestagung 2016)  
Since 2015, newly arrived research associates at Hamburg University of Technology (TUHH) are being educated to plan and design their teaching in a research-related manner. Guided by characteristic learning goals, an obligatory 1-year-program was set up enabling the participants to teach according to modern educational principles, in particular by use of student-centered scenarios of research-based learning. The program framework also provides opportunities to develop an integrative habitus of an academic teacher and researcher alike. To embed this new approach in a wider conceptual context, the poster presents a study to explore the relation between the guiding principles of the educational program of TUHH and modern, generally accepted standards for the development of young researchers.
Subjects
Forschendes Lernen
Hochschuldidaktik
Nachwuchsförderung
akademische Personalentwicklung
Ingenieurwissenschaften
DDC Class
000: Allgemeines, Wissenschaft
370: Erziehung, Schul- und Bildungswesen
Funding(s)
LearnING - Ingenieurbildung für die Anforderungen der Gesellschaft im 21. Jahrhundert  
Lizenz
https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/
Loading...
Thumbnail Image
Name

20160920_K.Vosgerau,U.Bulmann,S.Braun_Poster_DGHD2016.pdf

Size

3.28 MB

Format

Adobe PDF

TUHH
Weiterführende Links
  • Contact
  • Send Feedback
  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • Impress
DSpace Software

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science
Design by effective webwork GmbH

  • Deutsche NationalbibliothekDeutsche Nationalbibliothek
  • ORCiD Member OrganizationORCiD Member Organization
  • DataCiteDataCite
  • Re3DataRe3Data
  • OpenDOAROpenDOAR
  • OpenAireOpenAire
  • BASE Bielefeld Academic Search EngineBASE Bielefeld Academic Search Engine
Feedback