Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.3843
Fulltext available Open Access
Publisher DOI: 10.51202/9783186356185
Title: Experimental testing and numerical simulation of granules as crash absorber for double hull structures
Language: English
Authors: Woitzik, Christian  
Keywords: Collision safety; Double hull structure; Maritime applications; Crash absorber; Collision test; Granules; Expanded glass material; Experimental testing; Finite element method
Issue Date: 2021
Examination Date: 3-Aug-2021
Publisher: VDI Verlag GmbH
Source: Technische Universität Hamburg (2021)
Abstract (german): 
Die Kollisionssicherheit von Schiffen ist ein wichtiger Faktor im weltweiten Schiffsverkehr und unterliegt ständigen Verbesserungen. Dazu wird in dieser Arbeit das Verfüllen des Leerraumes von Doppelhüllenstrukturen mit Granulaten betrachtet. Die Eignung verschiedener Granulate wird untersucht und deren Materialparameter bestimmt, sowohl als Einzelpartikel als auch als Schüttgut. Anschließend wird mittels Experimenten an einer vereinfachten Seitenhüllenstruktur die numerische Eignung verschiedener Materialmodelle betrachtet, sowie abschließend das Entwicklungspotential für die Schifffahrtsindustrie anhand der Simulation einer realen Struktur aufgezeigt.
Abstract (english): 
In the maritime sector, the collision safety is an essential aspect of ship operation. Aiming at further improvements, the filling of the cavity in a double hull structure with granular material is investigated in this thesis. In order to do so, the potential of different granules is determined experimentally, along with the description of their material parameters as particles and as a bulk material, respectively. Furthermore, a simplified side hull structure is designed for experimental testing, followed by a numerical study of different material models for the granules. This leads to the simulation of a realistic collision scenario, showing the potential in the maritime industry.
URI: http://hdl.handle.net/11420/10594
DOI: 10.15480/882.3843
ISBN: 978-3-18-335618-8
Institute: Konstruktion und Festigkeit von Schiffen M-10 
Document Type: Thesis
Thesis Type: Doctoral Thesis
Advisor: Düster, Alexander 
Referee: Wriggers, Peter 
Project: Simulation und experimentelle Untersuchung des Kollisionsverhaltens von Schiffen mit partikelgefüllten Doppelhüllen 
Funded by: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) 
Peer Reviewed: Yes
License: In Copyright In Copyright
Part of Series: Fortschrittberichte VDI. Reihe 18, Mechanik, Bruchmechanik 
Volume number: 356
Appears in Collections:Publications with fulltext

Show full item record

Page view(s)

144
Last Week
3
Last month
8
checked on Oct 1, 2022

Download(s)

149
checked on Oct 1, 2022

Google ScholarTM

Check

Note about this record

Cite this record

Export

Items in TORE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.