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Title: Laser heating as approach to retard fatigue crack growth in aircraft aluminium structures
Other Titles: Laser-Erwärmen als Ansatz zur Verlangsamung des Ermüdungsrisswachstums in Luftfahrt-Aluminiumstrukturen
Language: English
Authors: Schnubel, Dirk 
Keywords: Laser-Erwärmen;Eigenspannungen;Ermüdungsrisswachstum;numerische Bruchmechanik;Spannungsintensitätsfaktoren;Schweißsimulation;laser heating;residual stresses;fatigue crack growth;numerical fracture mechanics;stress intensity factors;welding simulation
Issue Date: 2012
Examination Date: 19-Jul-2012
Abstract (german): Es wird experimentell gezeigt, dass das Laser-Erwärmen zur Verlangsamung des Ermüdungsriss-wachstums in Luftfahrt-Aluminiumstrukturen eingesetzt werden kann. Zur quantitativen Vorhersage des Ermüdungsrisswachstums in laser-erwärmten Proben wird zunächst eine numerische Methodik entwickelt, die dann auf Grundlage der experimentellen Ergebnisse schrittweise validiert wird. Dann wird die validierte Vorhersagemethodik zur numerischen Design-Optimierung eingesetzt.
Abstract (english): It is demonstrated experimentally that the laser heating process can be employed for fatigue crack growth retardation in aircraft aluminium structures. A numerical methodology for the quantitative prediction of the resulting fatigue crack growth in laser heated specimens is developed and validated on basis of the experimental results. Then the validated methodology is employed for numerically based design optimization.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1072
DOI: 10.15480/882.1070
Institute: Konstruktion und Festigkeit von Schiffen M-10 
Faculty: Maschinenbau
Type: Dissertation
Advisor: Huber, Norbert 
Thesis grantor: Technische Universität Hamburg
License: http://doku.b.tu-harburg.de/doku/lic_ohne_pod.php
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