Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.1122
Title: Eine Methode zur optimalen Redundanzallokation im Vorentwurf fehlertoleranter Flugzeugsysteme
Other Titles: An optimal redundancy allocation method for the preliminary design of fault-tolerant aircraft systems
Language: German
Authors: Raksch, Christian 
Keywords: Sicherheit;Zuverlässigkeit;Optimierung;Flugzeug;Systemtechnik;safety;reliability;optimization;aircraft;system
Issue Date: 2013
Abstract (german): Diese Arbeit liefert einen Beitrag zur methodischen Architekturauswahl im Vorentwurf fehlertoleranter Flugzeugsysteme. Ein bestehendes Analysemodell zur Sicherheits- und Zuverlässigkeitsanalyse wird hierfür um eine Redundanzallokation mittels drei konditionierter multikriterieller Optimierungsalgorithmen erweitert. Als Zielgrößen können dabei Sicherheits- und Zuverlässigkeitswerte unterschiedlicher Fehlerbedingungen komplexer Logiken betrachtet werden sowie konträre, summative Komponentenparameter, wie die Abschätzung der Systemmasse. Ein hierachischer Auswahlprozess dient zur anschließenden Reduktion der ermittelten Pareto-Menge. Die Methode wird abschließend auf die Entwicklung eines elektrischen Energieversorgungssystems angewendet.
Abstract (english): This thesis provides a methodological contribution to architecture selection in the preliminary design of fault-tolerant aircraft systems. Therefore, an existing analytical model for safety and reliability analysis has been enhanced by including aspects of redundancy allocation using three conditioned multi-objective optimization algorithms. As objective functions safety and reliability of different failure conditions of complex logics can be considered, beside additional contradictory, summative component parameters, such as estimating the system mass. A hierarchical decisionmaking process is used for further reduction of the determined Pareto set. Conclusively, the method is applied to the design of an electrical power generation and distribution system.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1124
DOI: 10.15480/882.1122
Institute: Flugzeug-Systemtechnik M-7 
Faculty: Maschinenbau
Type: Dissertation
Advisor: Thielecke, Frank 
Thesis grantor: Technische Universität Hamburg
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