Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.1277
This item is licensed with a CreativeCommons licence https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
Title: Die Spannung steigern : Laborpraktika didaktisch gestalten
Language: German
Editors: Zentrum für Lehre und Lernen (ZLL) 
Gleßmer, Mirjam Sophia 
Knutzen, Sönke 
Salden, Peter 
Keywords: Hochschuldidaktik;Fachdidaktik der Ingenieurwissenschaften;Laborpraktikum;Hochschulentwicklung;Zentrum für Lehre und Lernen;Hochschullehre;Didaktik
Issue Date: Dec-2015
Part of Series: Schriften zur Didaktik in den Ingenieurwissenschaften 
Volume number: 3
Abstract (german): Beim Studium in den sog. MINT-Fächern (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaft und Technik) sind Laborpraktika eine wichtige didaktische Ergänzung des Curriculums. Hier können sich Studierende durch eine experimentelle und zugleich forschende Arbeitsweise Zusammenhänge zwischen Theorie und Praxis erschließen. In der vorliegenden Broschüre geben Hochschuldidaktikerinnen und -didaktiker Anregungen, wie Laborpraktika didaktisch anspruchsvoll gestaltet werden. Zentrale Themen sind, wie Laborpraktika didaktisch geplant werden können, was im Labor bedacht werden sollte, wie die Nachbereitung von Praktika gestaltet und wie den Studierenden Feedback gegeben werden kann.
Abstract (english): Laboratory classes are an important part of the curriculum in STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) courses. In laboratory classes students develop an understanding of connections between theory and application in an experimental and research-oriented manner. In this brochure, a team of instructional designers offer suggestions on how to design laboratory courses to maximise student learning. We focus on didactical planning of laboratory classes, considerations when running the laboratory class concerning methods for e.g. group work, feedback and presentations, how to embed the laboratory class in the wider learning outcomes and how to to design documentation, analysis and transfer tasks.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1280
DOI: 10.15480/882.1277
Institute: Zentrum für Lehre und Lernen (ZLL) 
Type: Buch (Monographie)
Funded by: Gemeinsames Bund-Länder-Programm für bessere Studienbedingungen und mehr Qualität in der Lehre
Appears in Collections:Publications (tub.dok)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ZLL_Laborpraktika_didaktisch_gestalten.pdf905,55 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Page view(s)

884
Last Week
3
Last month
42
checked on May 22, 2019

Download(s)

365
checked on May 22, 2019

Google ScholarTM

Check

Export

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons