Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.1315
Title: Computation of wave drift forces for dynamic positioning within the early ship design
Language: English
Authors: Augener, Philip Herbert 
Keywords: Wave Drift Forces, Ship Design, Early Design Stage, Offshore Wind Industry, Offshore Wind Farm Installation Vessel, Dynamic Positioning, Strip Theory;;Offshore-Windindustrie; Offshore-Windpark- Errichterschiff; Dynamisches Positionieren; Wellendriftkraft; Schiffsentwurf, Frühe Entwurfsphase; Streifenmethode
Issue Date: Aug-2016
Part of Series: Schriftenreihe Schiffbau 
Volume number: 693
Abstract (german): Um den Anforderungen der deutschen Offshore-Windindustrie gerecht zu werden, besteht der Bedarf an individuell zu diesem Zweck entworfenen und gebauten Offshore-Windpark-Errichterschiffen. Eine der primären Entwurfsrandbedingungen dieser Schiffe ist das dynamische Positionieren (DP). Für die korrekte Dimensionierung von DP-Systemen sollten bereits im frühen Schiffsentwurf statische und dynamische Berechnungen durchgeführt werden. Zu diesem Zweck werden als Eingangsgrößen unter anderem Zeitreihen und zeitliche Mittelwerte der horizontalen Wellendriftkräfte und des Wellendriftgiermoments benötigt. Hierfür wird eine Berechnungsprozedur auf Basis der Streifenmethode in Kombination mit einer Korrektur für kurze Wellen vorgestellt und mit Versuchsergebnissen für den SIETAS TYP 187 validiert.
Abstract (english): In order to fulfill the requirements of the German offshore wind industry individually designed and constructed offshore wind farm installation vessels are needed. One of the primary design constraints of these ships is dynamic positioning (DP). For the correct design of DP systems static and dynamic calculations should already been performed during the early ship design. Among other input data time series and time averaged mean values of the horizontal wave drift forces as well as the wave drift yaw moment are needed. For this a calculation procedure based on strip theory in combination with a correction for short waves is presented and validated with experimental results for the SIETAS TYPE 187.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1318
DOI: 10.15480/882.1315
ISBN: 978-3-89220-693-4
Institute: Entwerfen von Schiffen und Schiffssicherheit M-6 
Type: Dissertation
Advisor: Krüger, Stefan 
Thesis grantor: Technische Universität Hamburg
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