Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.1337
Fulltext available Open Access
Title: Entwicklung eines E-Learning-Konzeptes zum Capacity Building für die biologische Abfallbehandlung
Language: German
Authors: Kühnel, Christina 
Editors: Kuchta, Kerstin 
Keywords: Ressourcenwirtschaft Abfallwirtschaft Bioabfall Bioabfallbehandlung E-Learning Online-Lernplattform Problem-Based-Learning
Issue Date: 2016
Examination Date: 13-Jun-2016
Publisher: Verlag Abfall aktuell der Ingenieurgruppe RUK GmbH, Stuttgart
Volume number: 45
Journal or Series Name: Hamburger Berichte 
Abstract (german): Weltweit stellen Bioabfälle einen großen Anteil der Siedlungsabfälle dar. Eine Getrennterfassung mit anschließender biologischer Behandlung schöpft das Ressourcenpotenzial der Bioabfälle aus: Substitution von Dünger, Erzeugung erneuerbarer Energien, Reduzierung der Treibhausgasemissionen und des Restmüllaufkommens. Um dieses Wissen öffentlich zugänglich zu machen und für den internationalen Weiterbildungsmarkt zu öffnen, bedarf es einer Online-Lernplattform zur Ansprache relevanter Akteure und bedarfsgerecht aufbereiteter Kompetenzen. Ein konstruktivistischer didaktischer Ansatz im problembasierten Format unterstützt selbstgesteuertes Lernen und wird beruflichen Ansprüchen gerecht.
Abstract (english): Internationally, organic waste represents a major portion of the municipal solid waste, poses health and sanitary risks and is responsible for methane production if its deposition happens uncontrolled. The separate collection of organic waste followed by a proper biological waste treatment, exploits the potential of the resource organic waste: substitution of fertilizers, production of renewable energy, reduction of greenhouse gas emissions, reduction of residual wastes. To open knowledge to the public and to the international education market, an online learning platform for relevant stakeholders and needs-based core competencies is necessary. A constructivistic didactic approach in a problem-based format supports self-directed learning and serves professional demands.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1340
DOI: 10.15480/882.1337
ISBN: 978-3-9817572-4-8
Institute: Umwelttechnik und Energiewirtschaft V-9 
Type: Dissertation
Advisor: Kuchta, Kerstin 
Referee: Otterpohl, Ralf 
Schlüter, Michael 
Thesis grantor: Technische Universität Hamburg
License: In Copyright In Copyright
Appears in Collections:Publications with fulltext

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

494
Last Week
2
Last month
8
checked on Oct 1, 2020

Download(s)

453
checked on Oct 1, 2020

Google ScholarTM

Check

Note about this record

Export

Items in TORE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.