Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.1357
Fulltext available Open Access
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKersten, Wolfgangde
dc.contributor.authorPetersen, Moritz-
dc.date.accessioned2017-03-06T07:32:18Z-
dc.date.available2017-03-06T07:32:18Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttp://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/1360-
dc.description.abstractDeveloping more sustainable products provides an opportunity to address the negative effects of current consumption practices. This dissertation explores how consumer goods companies approach the elusive goal of sustainability and identifies challenges in the product development process. Specifically, results from a qualitative study based on interviews with 32 product development managers as well as from a quantitative experimental study investigating consumers' responses to specific development practices are reported. The findings show that many companies lack a coherent sustainability strategy. Implications of the findings for product development processes are detailed.en
dc.description.abstractNachhaltigere Produkte sind ein zentraler Aspekt einer zukunftsfähigen Wirtschaft. In der vorliegenden Dissertation wird untersucht, wie Konsumgüterproduzenten mit der unscharfen Zielvorgabe „nachhaltig“ in ihrem Produktentwicklungsprozesses umgehen. Dazu werden die Ergebnisse einer qualitativen Studie basierend auf Interviews mit 32 Produktentwicklungsverantwortlichen sowie einer quantitativen Experimentalstudie zur Untersuchung von Konsumentenreaktionen auf Entwicklungspraktiken zusammengefasst. Es zeigt sich unter anderem, dass viele Firmen keine kohärente Nachhaltigkeitsstrategie verfolgen. Aus den Ergebnissen werden Empfehlungen für eine Optimierung des Produktentwicklungsprozesses abgeleitet.de
dc.language.isoende_DE
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.subjectSustainabilityde_DE
dc.subjectProduct Developmentde_DE
dc.subjectGrounded Theoryde_DE
dc.subjectBehavioral Experimentsde_DE
dc.subjectConsumer Goodsde_DE
dc.subject.ddc330: Wirtschaftde_DE
dc.titleConsidering sustainability in the development of consumer goodsde_DE
dc.typeThesisde_DE
dcterms.dateAccepted2017-03-02-
dc.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:830-88215467-
dc.identifier.doi10.15480/882.1357-
dc.type.thesisdoctoralThesisde_DE
dc.type.dinidoctoralThesis-
dc.subject.ddccode330-
dcterms.DCMITypeText-
tuhh.identifier.urnurn:nbn:de:gbv:830-88215467de_DE
tuhh.gvk.ppn881434922-
tuhh.oai.showtrue-
dc.identifier.hdl11420/1360-
tuhh.abstract.germanNachhaltigere Produkte sind ein zentraler Aspekt einer zukunftsfähigen Wirtschaft. In der vorliegenden Dissertation wird untersucht, wie Konsumgüterproduzenten mit der unscharfen Zielvorgabe „nachhaltig“ in ihrem Produktentwicklungsprozesses umgehen. Dazu werden die Ergebnisse einer qualitativen Studie basierend auf Interviews mit 32 Produktentwicklungsverantwortlichen sowie einer quantitativen Experimentalstudie zur Untersuchung von Konsumentenreaktionen auf Entwicklungspraktiken zusammengefasst. Es zeigt sich unter anderem, dass viele Firmen keine kohärente Nachhaltigkeitsstrategie verfolgen. Aus den Ergebnissen werden Empfehlungen für eine Optimierung des Produktentwicklungsprozesses abgeleitet.de_DE
tuhh.abstract.englishDeveloping more sustainable products provides an opportunity to address the negative effects of current consumption practices. This dissertation explores how consumer goods companies approach the elusive goal of sustainability and identifies challenges in the product development process. Specifically, results from a qualitative study based on interviews with 32 product development managers as well as from a quantitative experimental study investigating consumers' responses to specific development practices are reported. The findings show that many companies lack a coherent sustainability strategy. Implications of the findings for product development processes are detailed.de_DE
tuhh.publication.instituteLogistik und Unternehmensführung W-2de_DE
tuhh.identifier.doi10.15480/882.1357-
tuhh.type.opusDissertationde
tuhh.institute.germanLogistik und Unternehmensführung W-2de
tuhh.institute.englishLogistik und Unternehmensführung W-2de_DE
tuhh.gvk.hasppnfalse-
tuhh.contributor.refereeFlämig, Heike-
tuhh.hasurnfalse-
openaire.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessde
dc.type.driverdoctoralThesis-
thesis.grantor.universityOrInstitutionTechnische Universität Hamburgde_DE
thesis.grantor.placeHamburgde_DE
dc.type.casraiDissertationen
item.fulltextWith Fulltext-
item.creatorOrcidPetersen, Moritz-
item.languageiso639-1other-
item.creatorGNDPetersen, Moritz-
item.advisorGNDKersten, Wolfgang-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptLogistik und Unternehmensführung W-2-
crisitem.author.orcid0000-0003-2046-848X-
crisitem.author.parentorgStudiendekanat Management-Wissenschaften und Technologie-
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