Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.2407
Title: Tutorien zur Informatik
Language: German
Authors: Timmermann, Dion  
Kautz, Christian H. 
Other contributor: Tscheulin, Alexander 
Keywords: C;C++;Java;OER
Issue Date: 25-Jan-2017
Abstract (german): 
Die Tutorien zur Informatik sind als ergänzende Lehrmaterialien konzipiert, die traditionelle Vorlesungen, Schulunterricht und klassische Lehrbücher komplementieren. Die Tutorien betonen vor allem das Verständnis der grundlegenden Konzepte der Informatik und Programmierung sowie deren Zusammenhänge. Durch u. a. das Treffen von Vorhersagen und das Ableiten sich daraus ergebender Konsequenzen, sollen Lernende ihr bisheriges Wissen überprüfen und Wiedersprüche ihres Verständnisses erkennen.
Wie auch die Tutorien zur Physik und die Tutorien zur Elektrotechnik, basieren diese Materialien so weit wie möglich auf fachdidaktischen Untersuchungen zu typischen Verständnisschwierigkeiten und zum Konzeptwandel bei Lernenden. Im Vergleich zur Physik ist in der Informatik bzw. der Programmierung dazu bisher wenig bekannt. Diese Materialien, vor allem die Auswahl der Themen für die Arbeitsblätter, basieren deshalb auf Untersuchungen, die im Rahmen der Erstellung dieser Materialien durchgeführt wurden. Hierzu wurden Studierende in einer typischen Informatik 1 Vorlesung an der HAW Hamburg untersucht.
Abstract (english): 
The tutorials on computer science are designed as supplementary teaching materials, which use traditional Lectures, school lessons and classical textbooks complement each other. The tutorials emphasize the understanding of the basic concepts of computer science and programming as well as their interrelations. Through, among other things, the making of predictions and the derivation of resulting consequences, learners should review their previous knowledge and recognize contradictions in their understanding. Like the tutorials on physics and the tutorials on electrical engineering, these materials are, as far as possible, based on didactic studies on typical difficulties in understanding and on concept changes in learners. Compared to physics, little is known about this in computer science or programming. These materials, especially the selection of topics for the worksheets, are therefore based on investigations that were carried out in the course of preparing these materials. For this purpose, students were examined in a typical computer science 1 lecture at the HAW Hamburg.
URI: http://hdl.handle.net/11420/3377
DOI: 10.15480/882.2407
Institute: Zentrum für Lehre und Lernen ZLL 
Document Type: Book
Project: Vor-Projekt- und Projektphase HOOU 
Hamburg Open Online University (HOOU) 
License: CC BY-SA 4.0 (Attribution-ShareAlike 4.0) CC BY-SA 4.0 (Attribution-ShareAlike 4.0)
Appears in Collections:Publications with fulltext

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Tutorien zur Informatik.pdf1,22 MBAdobe PDFView/Open
Thumbnail
Show full item record

Page view(s)

306
Last Week
8
Last month
4
checked on Jan 17, 2022

Download(s)

248
checked on Jan 17, 2022

Google ScholarTM

Check

Note about this record

Cite this record

Export

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons