Please use this identifier to cite or link to this item:
https://doi.org/10.15480/882.872

Title: | Verkehrswirkungen von Logistikansiedlungen : Abschätzung und regionalplanerische Bewertung | Other Titles: | Estimating trip generation and traffic impacts of logistics-related land use | Language: | German | Authors: | Wagner, Tina | Keywords: | Hamburg <Metropolregion>; Verkehrsaufkommen; Güterverkehr; gewerbliche Bodennutzung; Gewerbegebiet; Ballungsraum; Distributionszentrum; trip generation; real estate development; industrial land use; logistics facilities; distribution centers; traffic impact assessment | Issue Date: | 2009 | Examination Date: | 14-Sep-2009 | Abstract (german): | Logistikansiedlungen können einen großen Flächenbedarf und erhebliche Verkehrswirkungen aufweisen und sollten daher in den Fokus der Regionalplanung rücken. Die Arbeit beinhaltet empirische Planungsgrundlagen in Form von Nutzungs- und Verkehrskennwerten für Logistikbetriebe und Standard-Typen der Logistikflächennutzung. Darauf aufbauend wird eine Verkehrswirkungsabschätzung von Logistik- Potenzialflächen und ihre exemplarische Anwendung auf die Logistikflächenentwicklung in der Metropolregion Hamburg dargestellt. Die erarbeiteten Grundlagen und Methoden können in der Regional- und Verkehrsplanung Tätige bei der Beurteilung von Logistikgebieten unterstützen. Insbesondere die Aussagen zu Flächen- und Verkehrsanforderungen von Logistikbetrieben dürften auch für Investoren und Immobilienentwickler von großem Interesse sein. |
Abstract (english): | Due to their traffic impacts and land requirements the development of new logistics areas needs to be integrated into regional planning. A traffic impact assessment for comparing development sites is presented. It is based on different types of logistics land use and general trip generation rates derived from empirical analyses. Several development scenarios for new areas dedicated to logistics land use in the Hamburg region are evaluated. |
URI: | http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/874 | DOI: | 10.15480/882.872 | ISBN: | 978-3-86991-009-3 | Institute: | Verkehrsplanung und Logistik W-8 | Faculty: | Management-Wissenschaften und Technologie | Document Type: | Thesis | Thesis Type: | Doctoral Thesis | Advisor: | Gertz, Carsten | Thesis grantor: | Technische Universität Hamburg | License: | http://doku.b.tu-harburg.de/doku/lic_ohne_pod.php | Part of Series: | Harburger Berichte zur Verkehrsplanung und Logistik | Volume number: | 4 |
Appears in Collections: | Publications with fulltext |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diss_Wagner_20101019.pdf | 6,58 MB | Adobe PDF | View/Open![]() |
Page view(s)
2,334
Last Week
5
5
Last month
17
17
checked on Jun 7, 2023
Download(s)
3,759
checked on Jun 7, 2023
Google ScholarTM
Check
Note about this record
Cite this record
Export
Items in TORE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.