Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.5104
Title: Wirkungen des fahrerlosen Fahrens im Logistiksystem
Language: German
Authors: Tjaden, Sandra 
Keywords: Fahrerloses Fahren; Logistik; System dynamics; Wirkungen; Straßengüterverkehr
Issue Date: 2023
Examination Date: 10-Feb-2023
Abstract (german): 
Mit Einführung des fahrerlosen Fahrens wird sich das Logistiksystem verändern. Die Wirkungen sind in der bestehenden Literatur bislang jedoch wenig diskutiert. Die Arbeit analysiert die Wirkungen des fahrerlosen Fahrens im Logistiksystem und ermittelt mögliche Rückkopplungsschleifen. Die Ergebnisse basieren auf einer Literaturanalyse und einem dreistufigen Modellansatz, der die Wirkungen sowohl qualifiziert als auch quantifiziert und die Ableitung von Gestaltungsoptionen zulässt, mit denen die relevanten Akteure unerwünschte Wirkungen reduzieren können.
Abstract (english): 
The driverless driving will change the logistics system in the future. These changes are little discussed in the existing literature so far. This work helps to understand the effects of driverless driving in the logistics system. The findings are based on a literature review and a three-stage model approach, which qualifies the effects as well as quantifies them and allows the derivation of design options, which can be used by the relevant actors to reduce undesirable effects.
URI: http://hdl.handle.net/11420/15287
DOI: 10.15480/882.5104
Institute: Verkehrsplanung und Logistik W-8 
Document Type: Thesis
Thesis Type: Doctoral Thesis
Advisor: Flämig, Heike 
Referee: Lenz, Barbara 
License: CC BY 4.0 (Attribution) CC BY 4.0 (Attribution)
Part of Series: Harburger Berichte zur Verkehrsplanung und Logistik 
Volume number: 24
Appears in Collections:Publications with fulltext

Files in This Item:
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Note about this record

Cite this record

Export

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons