Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.290
This item is licensed with a CreativeCommons licence http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/de/deed.de
Title: "In-formation" - Informationskompetenz und Lernen im Zeitalter digitaler Bibliotheken.
Other Titles: "In-formation" - Information literacy and learning in the age of digital libraries
Language: German
Authors: Hapke, Thomas  
Keywords: information literacy;learning;digital library
Issue Date: 2005
Source: Preprint aus: Bibliothekswissenschaft – quo vadis? = Library Science – quo vadis? : Eine Disziplin zwischen Traditionen und Visionen ; Programme – Modelle – Forschungsaufgaben / hrsg. von Petra Hauke. München : Saur, 2005. S. 115-130
Abstract (german): Ausgangspunkt für den Zusammenhang zwischen Informationskompetenz und Lernen ist eine Lesart von ‚in-formation’, die Lernen als Bildung enthält. Informationskompetenz umfasst neben der Kenntnis effizienter Recherche- und Navigationsstrategien die Kreativität, den eigenen Informationsprozess bewusst und bedarfsgerecht zu gestalten. Der Nutzer digitaler Bibliotheken spielt als „information player“ mit Datenbanken und Suchbegriffen, um seine Rechercheergebnisse zu verbessern. Fachspezifisch orientierte Forschungsfelder – u. a. auch die Notwendigkeit eines Blicks in die Geschichte wissenschaftlicher Information und Kommunikation – dienen als Anregungen für Forschungs- und Ausbildungsthemen im Informations- und Bibliotheksbereich, deren Ziel letztendlich professionelle Informationskompetenz ist.
Abstract (english): The term 'in-formation' implies a close link between information literacy and learning. Information literacy is both the knowledge of efficient research and navigation strategies and the creativity to consciously develop the information process according to one's needs. The user of digital libraries is an 'information player' who plays with databases and search terms to improve research results. The article proposes subject-specific fields of research, such as the history of scientific information and communication, to serve as ideas for further research and educational topics in the area of information and librarianship whose ultimate goal is professional information literacy.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/292
DOI: 10.15480/882.290
Institute: Universitätsbibliothek TUB 
Type: InBuch (Kapitel / Teil einer Monographie)
Appears in Collections:Publications (tub.dok)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
T_Hapke_Humboldt_Buch.pdf240,76 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Page view(s)

1,128
Last Week
3
Last month
11
checked on May 23, 2019

Download(s)

403
checked on May 23, 2019

Google ScholarTM

Check

Export

This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons