Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.352
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Title: Flatternachweis von Brücken mittels Finiter Balkenelemente
Other Titles: Flutter prediction for bridges by means of finite beam elements
Language: German
Authors: Starossek, Uwe 
Issue Date: 1992
Publisher: Ernst
Source: Stahlbau 61 (1992), 7, S. 203-208
Journal or Series Name: Stahlbau 
Abstract (german): Winderregtes Flattern von Brücken mit plattenähnlichem Querschnitt erfolgt in einer gekoppelten Biege-Torsions-Form. Sein rechnerischer Nachweis kann u.U. an einem ebenen Ersatzsystem geführt werden. Die hierfür erforderliche Generalisierung ist allerdings unmöglich oder äußerst konservativ, falls die Eigenformen der Biege- und Torsionsschwingungen stark nichtaffin sind. Dem Flatternachweis ist dann eine räumliche Modellierung zugrundezulegen. Die klassischen Verfahren des Flugzeugbaus zur Lösung des räumlichen Problems gehen von differentiellen Bewegungsgleichungen aus. Für Anwendungen des Brückenbaus erweist sich die Methode der Finiten Elemente als vorteilhafter. Es werden zwei Balkenelemente verschiedener Komplexität definiert und die entsprechenden Element-Matrizen angegeben. Aufstellen und Lösen der diskretisierten Bewegungsgleichungen wird beschrieben. Ergebnisse einer numerischen Studie werden vorgestellt und erörtert.
Abstract (english): Wind-induced flutter of bridges with streamlined, plate-like cross-section occurs as coupled torsional and vertical oscillation. Prediction can possibly be facilitated by representing the spatial system by a generalized 2-DOF system. This, however, may be unadmissible or extremely conservative if the modes of torsional and vertical vibration differ strongly. In this case, flutter prediction should be based on spatial modeling. Classical methods of aircraft engineering for solving the spatial problem proceed from partial differential equations of motion. For applications in bridge engineering, the finite-element concept proves more efficient. In this paper, two beam elements of differenct complexity are defined, and correspondend matrices are given. Formulation and solution of the resulting MDOF equations of motion is described. Results of a numerical study are presented and discussed.
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/354
DOI: 10.15480/882.352
ISBN: 1437-1049
Institute: Baustatik B-4 
Type: (wissenschaftlicher) Artikel
License: http://doku.b.tu-harburg.de/doku/lic_ohne_pod.php
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