Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.15480/882.44
Publisher DOI: 10.1515/ABITECH.2005.25.3.162
Title: Lernen, Informationskompetenz und Visualisierung - das Online-Tutorial DISCUS (Developing Information Skills & Competence for University Students) der Universitätsbibliothek der TU Hamburg-Harburg
Language: German
Authors: Bieler, Detlev  
Hapke, Thomas  
Marahrens, Oliver  
Keywords: information literacy;e-learning
Issue Date: 2005
Source: ABI-Technik 25(2005)3, 162-181.
Journal or Series Name: ABI-Technik 
Abstract (german): Über effiziente Recherche - und Navigationsstrategien hinaus umfasst Informationskompetenz vor allem die Kreativität, den eigenen Informationsprozess bewusst und bedarfsgerecht zu gestalten. Um diverse Zielgruppen und Lerntypen zu erreichen, ist ein weites Spektrum an Aktivitäten zur Informationskompetenz-Förderung - von vollständigen Curricula bis hin zu Lernobjekten - durch Bibliotheken wünschenswert. Der explorative und eher spielerische Ansatz des zweisprachigen Online-Tutorials DISCUS (Developing Information Skills & Competence for University Students) der Universitätsbibliothek der TU Hamburg-Harburg findet seine Entsprechung im Lernziel eines spielerischen Umgangs mit Datenbanken und Suchbegriffen zur Verbesserung von Rechercheergebnissen. Visualisierung als didaktisch-gestalterisches Werkzeug schafft im Tutorial eine angenehme Lernatmosphäre und unterstützt damit Wahrnehmung und Orientierung, erzeugt positive Emotionen und erhöht die Lernaktivität. DISCUS stellt den Inhalt vielfältig dar, bietet Perspektivenwechsel, spricht verschiedene Nutzertypen an und macht ganz einfach Spaß. Der Rote Faden, der sich buchstäblich durch den gesamten Auftritt zieht, ist unter http://discus.tu-harburg.de aufzunehmen.
Abstract (english): More than efficient retrieval and navigation strategies information literacy is the creativity to organize and shape one's own information process in a conscious and demand-oriented way. To reach diverse audiences and learning types a broad range of activities of libraries to promote information literacy is desirable - from complete curricula to single learning objects. The playful and explorative approach of the bilingual online tutorial DISCUS (Developing Information Skills & Competence for University Students) of the University Library of the Hamburg University of Technology (TUHH) has its counterpart in the learning target of
URI: http://tubdok.tub.tuhh.de/handle/11420/46
DOI: 10.15480/882.44
ISSN: 2191-4664
Institute: Universitätsbibliothek TUB 
Type: Preprint (Vorabdruck)
Project: DISCUS (Developing Information Skills & Competence for University Students) 
Appears in Collections:Publications (tub.dok)

Files in This Item:
File Description SizeFormat
DISCUS_ABIT.pdf937,2 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record

Page view(s)

696
Last Week
2
Last month
5
checked on May 25, 2019

Download(s)

339
checked on May 25, 2019

Google ScholarTM

Check

Export

Items in TORE are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.